آیه شماره 35 از سوره مبارکه فرقان
یاور دین
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِیرًا
و ما به موسی کتاب (آسمانی) دادیم; و برادرش هارون را یاور او قرار دادیم.
1- تا با کتاب آسمانى اُنس نگیریم، حقّ تبلیغ به دیگران را نداریم. «آتینا موسى الکتاب... اذهبا»
2- جانشین انبیا را نیز باید خداوند تعیین کند. «جعلنا معه اخاه...»
3- در مسئولیّت هاى بزرگ، به وجود وزیر وهمکار نیاز است. «جعلنا معه اخاه هارون وزیرا»
4- در برخى از دوره ها، انبیا متعدّد بودند، ولى رهبر یکى بود. «هارون وزیرا»
عذابی سخت
الَّذِینَ یُحْشَرُونَ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلَى جَهَنَّمَ أُولَئِکَ شَرٌّ مَکَانًا وَأَضَلُّ سَبِیلًا (
(تو گمراه نیستی،) آنان که بر صورتهایشان بسوی جهنم محشور میشوند، بدترین محل را دارند و گمراهترین افرادند!
1- تحقیر انبیا، سبب تحقیر خود در قیامت است. «یحشرون على وجوههم»
2- گمراهترین مردم کسانىاند که در برابر انبیا اشکال تراشى مىکنند. «اضلّ سبیلا»
آیه شماره 45 از سوره مبارکه مؤمنون
هدایتگر
ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَى وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآیَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِینٍ
سپس موسی و برادرش هارون را با آیات خود و دلیلی روشن فرستادیم...
1- تبلیغ، گاهى باید به صورت چند نفره و اعزام هیأت باشد. «موسى واخاه»
2- مبلغ دین باید از پشتیبانى علمى برخوردار باشد. «سلطان مبین»
آیه شماره 44 از سوره مبارکه مؤمنون
محرومیت
ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَى کُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا کَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُمْ بَعْضًا وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ فَبُعْدًا لِقَوْمٍ لَا یُؤْمِنُونَ
سپس رسولان خود را یکی پس از دیگری فرستادیم; هر زمان رسولی برای (هدایت) قومی میآمد، او را تکذیب میکردند; ولی ما این امتهای سرکش را یکی پس از دیگری هلاک نمودیم، و آنها را احادیثی قرار دادیم (چنان محو شدند که تنها نام و گفتگویی از آنان باقی ماند.) دور باد (از رحمت خدا) قومی که ایمان نمیآورند!
1- سنّت خداوند بر فرستادن انبیا براى امّتهاست. «رسلنا تَتْرا» (هر اجتماعى رهبر مىخواهد. فکر و علم به تنهایى براى بشر کافى نیست، بلکه باید امورى را از طریق وحى بدست آورد)
2- تمام انبیا مورد تکذیب قرار مىگرفتند. «کلّما»
3- نتیجه ى تکذیب حقّ، هلاکت است. «و جعلناهم احادیث» (از گردنکشان و طاغوتیان، تاریخى بیش نمىماند)
4- نفرین کفّار جایز است. «بُعداً» (کلمه «بُعداً» مصدرى است که همیشه به جاى فعل بکار مىرود. بنابراین «بُعداً»، یعنى «بعدوا بُعداً»)
5- تحوّلات تاریخى با اراده اوست. و هلاک امّتهاى سرکش، نمودى از لعن و نفرین اوست. «و جعلناهم احادیث فبعداً»
آیه شماره 43 از سوره مبارکه مؤمنون
خط پایان
مَا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا یَسْتَأْخِرُونَ
هیچ امتی بر اجل و سر رسید حتمی خود پیشی نمیگیرد، و از آن تاخیر نیز نمیکند.
1- هر جامعه و امّتى، مهلتى خاص و زمانبندى حکیمانهاى دارد. «ما تسبق ...»
2- از تأخیر عذاب الهى مغرور نشوید. «ما تسبق ...»
3- برنامههاى الهى با هیاهوى افراد لغو نمىشود و نظم الهى بر تحولات تاریخى حاکم است. «ما تسبق ...»
4- تاریخ، سنّتهاى ثابتى دارد. «ما تسبق ...»
بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 209308