منافع تقوا وتوکل درقرآن
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً(طلاق-2)
وهرکس که از خدا پروا کند، خداوند براى او راه بیرون شدن و رهایى (از هر گونه مشکل (را قرار مىدهد .
وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّشَىْءٍ قَدْراً(طلاق-3)
و او را از جایى که گمان ندارد روزى مىدهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافى است. همانا خداوند کار خود را محقق مىسازد. همانا خداوند براى هر چیز اندازهاى قرار داده است.
توضیحات:
پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودند: «انّى لأعلم آیة لو اخذ بها النّاس لکفتهم» من آیهاى را مىشناسم که اگر مردم به آن عمل کنند، تمام مشکلاتشان حل مىشود و سپس آیه «و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً» را تلاوت فرمودند. (تفسیر مجمع البیان)در روایات مىخوانیم: هنگامى که آیه 3 نازل شد، جمعى از یاران پیامبر، کار و تجارت را رها کردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت کرده است، پس به کار و تلاش نیازى نیست. پیامبرصلى الله علیه وآله آنان را احضار و توبیخ کرد و فرمود: هرکس کار و تلاش را رها کند، دعایش مستجاب نمىشود. «انّه من فعل ذلک لا یستجاب له»( تفسیر نور الثقلین )در قرآن، هم مهر الهى با جمله، «من حیث لا یحتسب»( طلاق، 3.) آمده است و هم قهر الهى. «فاتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا»( حشر، 2.) یعنى گاهى مهر و قهر الهى غیر منتظره و به شکلى که گمان نمىرود به انسان مىرسد.
أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادقعلیه السلام در مورد جمله، «من حیث لا یحتسب» فرمود: این گشایش روزى، براى تقوا پیشهگان در دنیاست.( تفسیر نور الثقلین.)
نکات مهم از تفسیر آیات
حل مشکلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است. تقوا و خدا ترسى موجب خروج انسان از مشکلات و تنگناهاى زندگى است. «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً» .راه رهایى از تمام بن بستها، (که از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً»در مدیریّت بحرانها و فتنهها، دو چیز راه نجات است: الف) تقوا. «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً» ب) تمسک به قرآن. «اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن»( کافى، ج2، ص598.)انسان ها اگر تقوا را مراعات کنند، مشمول لطف ویژه خداوند مىشوند. «یرزقه من حیث لایحتسب»کسانى که با گناه زندگى خود را تأمین مىکنند، راه دریافت روزىهاى پیش بینى نشده را به روى خود مىبندند. «و من یتق اللّه... یرزقه من حیث لایحتسب»اراده خدا در چارچوب محاسبات انسان نیست. «یرزقه من حیث لایحتسب»رعایت امور معنوى، در زندگى مادّى اثر گذار است. (امدادهاى غیبى، در زندگى انسان نقش مؤثرى دارند.) «من حیث لایحتسب»انسان متقى، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار مىدهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نیز به بن بست نخواهد رسید. «و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً»همیشه رزق زیاد وابسته به کار زیاد نیست. «و من یتق اللّه... یرزقه» (همان گونه که همیشه مقدار و کمّیت آن مهم نیست. امام صادقعلیه السلام در تفسیر «یرزقه من حیث لایحتسب» فرمود: خداوند در آنچه به او داده برکت مىدهد.( تفسیر نور الثقلین.)تقوا و توکل دو اهرم براى خروج از بن بست است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل على اللّه...»براى تأمین زندگى امروز، تقوا «و من یتق اللّه... یرزقه» و براى آینده، توکل لازم است. «و من یتوکل على اللّه فهو حسبه»تقوا، مقدّم بر توکل است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل على اللّه»بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگرى کارآمد و کافى نیست. «فهو حسبه»در اراده و خواست تمام افراد و حکومتها، احتمال شکست و ناکارآمدى و بن بست وجود دارد. تنها امرى که شکست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «انّ اللّه بالغ امره»دلیل توکل ما، قدرت بى نهایت الهى است. «و من یتوکل ... انّ اللّه بالغ امره»معناى توکل ما و قدرت خداوند آن نیست که انسان به همه خواستههاى خود مىرسد، زیرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و کتاب دارد. «و من یتوکل على اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لکل شىءٍ قدراً» (برگرفته از تفسیر نور)
بازدید امروز: 54
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 209524