سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه شماره 19 از سوره مبارکه فرقان
کجایند خدایان

 
فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ بِمَا تَقُولُونَ فَمَا تَسْتَطِیعُونَ صَرْفًا وَلَا نَصْرًا وَمَنْ یَظْلِمْ مِنْکُمْ نُذِقْهُ عَذَابًا کَبِیرًا

 (خداوند به آنان می‏ گوید: ببینید) این معبودان، شما را در آنچه می‏ گویید تکذیب کردند! اکنون نمی‏ توانید عذاب الهی را برطرف بسازید، یا از کسی یاری بطلبید! و هر کس از شما ستم کند، عذاب شدیدی به او می ‏چشانیم!

1- معبودهاى خیالى و بت‏ها، نه تنها یار شما نیستند، بلکه کار شما را نیز تخطئه و تکذیب مى‏ کنند. «فقد کذّبوکم»

2- انسان مشرک در قیامت از هیچ حمایتى برخوردار نیست و از هر اقدامى براى نجات خود عاجز است. «فما تستطیعون صَرفاً و لانَصرا»

3- مشرک، ظالم است. (جمله ‏ى «وَ مَن یظلم» در فضاى «ومن یشرک» قرار دارد)




تاریخ : سه شنبه 97/3/22 | 12:59 عصر | نویسنده : موسی مباشری | نظر

آیه شماره 4 از سوره مبارکه عنکبوت
داوری اشتباه

 
أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَنْ یَسْبِقُونَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ
 آیا کسانی که اعمال بد انجام می‏ دهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری می‏ کنند!

 1- ارتکاب گناه و تکرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را خیالباف مى‏ کند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات»

2- خیال پردازى ‏ها را با یاد مرگ و معاد درمان کنیم. هم مؤمنانى که در بوته‏ى آزمایشند و هم خلافکاران بدانند که فرصت‏ها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یترکوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من کان یرجوا لقاء اللّه...»

3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مى‏ شوند و نه خلافکاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافکاران، خیال مى‏ کنند دست خدا به آنان نمى ‏رسد.)

4- باید تفکّرات و پندارهاى باطل را محکوم کرد. «ساء ما یحکمون»




تاریخ : سه شنبه 97/3/22 | 12:58 عصر | نویسنده : موسی مباشری | نظر

آیه شماره 3 از سوره مبارکه عنکبوت
امتحان الهی

 
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ
 ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان می‏ کنیم); باید علم خدا درباره کسانی که راست می‏ گویند و کسانی که دروغ می‏ گویند تحقق یابد!

 1- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»

2- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»

3- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى‏ کند. «من قبلهم»

4- دلیل آزمایش‏هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»




تاریخ : سه شنبه 97/3/22 | 12:56 عصر | نویسنده : موسی مباشری | نظر

آیه شماره 5 از سوره مبارکه فرقان
خودفریبی کافر

 
وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلًا
 و گفتند: «این همان افسانه‏ های پیشینیان است که وی آن را رونویس کرده، و هر صبح و شام بر او املا می‏ شود.»

 1- در بیان مطالب مخالفان، امانت را مراعات کنید. «قالوا اساطیر الاوّلین»

2- به یاوه‏ گویان پاسخ دهید. «قل»




تاریخ : سه شنبه 97/3/22 | 12:55 عصر | نویسنده : موسی مباشری | نظر

آیه شماره 4 از سوره مبارکه فرقان
تاکتیک کافر

 
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْکٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورًا
 و کافران گفتند: «این فقط دروغی است که او ساخته، و گروهی دیگر او را بر این کار یاری داده‏ اند.» آنها (با این سخن،) ظلم و دروغ بزرگی را مرتکب شدند

 1- کفّار، کفر خود را با دروغ خواندن کتب آسمانى توجیه مى ‏کنند. «اِنْ هذا الاّ اِفک افتراه»

2- تحقیر کتاب، «اِنْ هذا» و تحقیر پیامبران، «افتراه» شیوه ‏ى کفّار است.

3- عظمت قرآن را مخالفان نیز پذیرفته ‏اند. «اعانه علیه قومٌ»

4- عوام ‏فریبى از طریق تحقیر وتهمت و مانع هدایت دیگران شدن، از بدترین گناهان است. «ظلماً و زوراً»




تاریخ : سه شنبه 97/3/22 | 12:54 عصر | نویسنده : موسی مباشری | نظر
مطالب قدیمی‌تر >>

ساعت فلش