آیه شماره 120 از سوره مبارکه بقره وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِی جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ
بهترین هدایت
و هرگز یهودیان و ترسایان از تو راضى نمىشوند مگر آنکه از کیش آنان پیروى کنى بگو در حقیقت تنها هدایتخداست که هدایت [واقعى] است و چنانچه پس از آن علمى که تو را حاصل شد باز از هوسهاى آنان پیروى کنى در برابر خدا سرور و یاورى نخواهى داشت
دشمن، به کم راضى نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مىشود. «لن ترضى عنک...»
اگر مسلمانان مشاهده کردند که کفّار از دین آنان راضى هستند، باید در دیندارى خود تردید نمایند. دیندارى کافرپسند، همان کفر است. «لن ترضى... حتّى تتّبع ملّتهم»
جز وحى و هدایت الهى، همه راهها انحرافى است. «قل ان هدىاللّه هوالهدى»
مسئولیّت عالم، بیشتر از جاهل است. «بعد الذى جائک منالعلم»
رابطه با اهل کتاب نباید به قیمت صرف نظر کردن از اصول تمام شود. جذب دیگران آرى، ولى عقب نشینى از اصول هرگز. «لئن اتّبعت اهوائهم...»
پیروى از تمایلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مىشود. یا لطف خدا، یا هوسهاى مردم. «ما لک من اللّه من ولىّ ولانصیر»
آیه شماره 97 از سوره مبارکه بقره قُلْ مَن کَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ
اهل بشارت
بگو کسى که دشمن جبرئیل است [در واقع دشمن خداست] چرا که او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل کرده است در حالى که مؤید [کتابهاى آسمانى] پیش از آن و هدایت و بشارتى براى مؤمنان است
دامنهى خیالپردازى و لجاجت انسان تا آنجا گسترده مىشود که به جهان فرشتگان نیز سرایت مىکند. «عدوّاً لجبریل»
حمایت ودفاع از پاکانى که مورد تهمت قرار گیرند، لازم است. «نزّله...باذناللَّه» خداوند ضمن محکوم کردن تصورات بنىاسرائیل، از جبرئیل تجلیل کرده که بدون اذن ما کارى نمىکند ودر رسالت خود، امین ورابط بین ما وپیامبر است.
جبرئیل کتابى آورد که تورات شما را تصدیق مىکند، پس چرا با او دشمن هستید؟! «نزّله... مصدّقاً»
آیه شماره 5 از سوره مبارکه بقره أُوْلَئِکَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
آنان برخوردار از هدایتى از سوى پروردگار خویشند و آنان همان رستگارانند
هدایتِ خاص الهى، براى مؤمنان واقعى تضمین شده است. «هدًىمنربّهم»
ایمان وتقوا، انسان را به فلاح ورستگارى مىرساند. «للمتقین، یؤمنون، المفلحون»
آیه شماره 62 از سوره مبارکه فرقان
وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن یَذَّکَّرَ أَوْ أَرَادَ شُکُورًا
و اوست کسى که براى هر کس که بخواهد عبرت گیرد یا بخواهد سپاسگزارى نماید شب و روز را جانشین یکدیگر گردانید
اراده و خواست انسان، زمینهى رشد اوست. «لمن اراد ان یذّکر»
انسان موجودى داراى اختیار است. «لمن اراد»
انسان، داراى فطرتى است که با تذکّر بیدار مىشود. «یذکر» (تذکّر در جایى بکار مىرود که انسان از درون مطلبى را مىدانسته، ولى فراموش کرده است)
هم شناخت، اراده مىخواهد و هم عمل و شکر. («أَرادَ» تکرار شده است)
شب و روز، نعمتى شایستهى شکر و سپاسگزارى است. «اراد شکورا»
یاد خدا زمانى ارزش دارد که بر اساس آگاهى و بصیرت باشد. «اراد أن یذکر»
آیه شماره 78 از سوره مبارکه مؤمنون
وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ
و اوست آن کس که براى شما گوش و چشم و دل پدید آورد چه اندک سپاسگزارید
بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 98
کل بازدیدها: 209428