آیه شماره 80 از سوره مبارکه انبیاء
وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّکُمْ لِتُحْصِنَکُم مِّن بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاکِرُونَ
و به [داوود] فن زره [سازى] آموختیم تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ کند پس آیا شما سپاسگزارید
اختراعات، الهاماتى الهى است. «علّمناه»
حضرت داود مبتکر صنعت زره سازى است. «علّمناه صنعة لبوس»
انبیا نیز اهل کار و فن و حرفه بودهاند. «صنعة لبوس»
انبیا مردم را از راههاى طبیعى و عادّى بشرى حفظ مىکردهاند. «صنعة لبوس»
صنعت باید در خدمت به مردم باشد، نه در سلطهى مستکبرین وافراد خاص. «لتحصنکم»
تدارک مقدّمات امور دفاعى امرى لازم و ضرورى است. «لتحصنکم»
نعمت امنیّت سزاوار شکرگزارى است. «لتحصنکم ... شاکرون» (امنیّت در سایه صنعت است.) «صنعة لبوس لتحصنکم»
همه (از مبتکر و مردم) باید براى بهرهمندى از اختراعات و صنایع از خداوند، تشکّر کنند. «شاکرون»
آیه شماره 19 از سوره مبارکه اسراء
آخرت طلبی
وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورًا
و هر کس خواهان آخرت است و نهایت کوشش را براى آن بکند و مؤمن باشد آنانند که تلاش آنها مورد حقشناسى واقع خواهد شد
انسان، آزاد وداراى اراده است. «مَن أراد»
آخرت، بدون تلاش به دست نمىآید. «سَعى لها»
براى سعادت اخروى، تلاش ویژهاى لازم است. «سَعى لها سَعیَها»
ایمان، شرط نتیجهگیرى از تلاشهاى دنیوى است. «و هو مؤمن»
شرط سعادت اخروى، ایمان و تلاش است. «کان سعیهم مشکوراً»
تلاش مؤمنان مورد تقدیر و سپاس است، چه به نتیجه برسد یا نرسد. «کان سعیهم مشکورا»
دستیابى دنیاگرایان به دنیا، احتمالى است، «عجّلنا... لِمَن نرید» ولى دستیابى مؤمنان آخرتگرا به پاداش، قطعى است. «کان سعیهم مشکورا»
اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. «أراد... سعى... کانسعیهممشکورا»
تشکّر از تلاش دیگران، کارى الهى است. «کان سعیهم مشکورا»
سپاس خدا از مؤمنان، بالاتر از باغ بهشت است، چون تشکّر هر کس، به اندازهى شعاع وجودى اوست. «کان سعیهم مشکورا»
هر سعى و تلاشى مورد تقدیر و ستایش خدا نیست. «مَن اراد الآخرة و سَعى لها... کان سعیهم مشکورا»
آیه شماره 107 از سوره مبارکه انبیاء
رسول رحمت و مهربانی
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ
و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم
حکومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است که در سایه رسالت بدست مىآید و هر آنچه از رحمت نبوى صلى الله علیه وآله که در دنیا و آخرت نصیب افراد مىشود، پرتوى از رحمت الهى است. «و ما ارسلناک الا رحمة»
همهى احکام و دستوراتى که پیامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر کیفرها و قوانین جزایى، براى جامعهى بشرى رحمت است. «و ما ارسلناک الاّ رحمة»
خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امکان پذیر است. «رحمة للعالمین»
پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى همهى انسانها، در همهى اعصار و تمامى مکانها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. «رحمة للعالمین»
رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله حتّى براى ملائکه مقرب الهى نیز رحمت است. «رحمة للعالمین» در حدیثى مىخوانیم که جبرئیل به پیامبر صلى الله علیه وآله اظهار داشت که رحمت تو مرا نیز شامل شد.(104)
دستورات اسلام جهان شمول است. «للعالمین»
یک انسان با ارادهى الهى مىتواند در تمام هستى اثر بگذارد. «للعالمین»
آیه شماره 52 از سوره مبارکه بقره ثُمَّ عَفَوْنَا عَنکُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
پس از آن بر شما بخشودیم باشد که شکرگزارى کنید
حتّى براى شرک وگوسالهپرستى نیز راه توبه وبازگشت وجود دارد. «ثم عفونا عنکم»
عفو الهى، خود زمینهاى براى شکرگزارى است. «عفونا... لعلّکم تشکّرون»
آیه شماره 155 از سوره مبارکه بقره وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماییم و مژده ده شکیبایان را
آزمایش و امتحان یک برنامه و سنّت حتمى الهى است. «ولَنبلوَنّکم»
ناگوارىها، سبب مقاومت ورشد است. بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، رهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایهى برخورد با تنگدستىها است. «وبشّر الصابرین»
مورد بشارت، در آیه بیان نشده است تا شامل انواع بشارتهاى الهى باشد. «بشّر الصابرین»
بازدید امروز: 71
بازدید دیروز: 98
کل بازدیدها: 209437