آیه شماره 6 از سوره مبارکه عنکبوت
تلاشی برای خود
وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ
کسی که جهاد و تلاش کند، برای خود جهاد میکند; چرا که خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.
1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
من نکردم خلق تا سودى کنم
بلکه تا بر بندگان جودى کنم
2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده کنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما که در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین»
4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین»
آیه شماره 15 از سوره مبارکه فرقان
وعده حق
قُلْ أَذَلِکَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کَانَتْ لَهُمْ جَزَاءً وَمَصِیرًا
(ای پیامبر!) بگو: «آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده؟! بهشتی که پاداش اعمال آنها، و قرارگاهشان است.»
1- بهشت، جاودانى است. «جنّة الخلد»
2- وعده ى بهشت، قطعى است. «جنّة الخلد الّتى وعد المتّقون»
آیه شماره 15 از سوره مبارکه فرقان
وعده حق
قُلْ أَذَلِکَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کَانَتْ لَهُمْ جَزَاءً وَمَصِیرًا
(ای پیامبر!) بگو: «آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده؟! بهشتی که پاداش اعمال آنها، و قرارگاهشان است.»
1- بهشت، جاودانى است. «جنّة الخلد»
2- وعده ى بهشت، قطعى است. «جنّة الخلد الّتى وعد المتّقون»
آیه شماره 14 از سوره مبارکه فرقان
وای از قیامت
لَا تَدْعُوا الْیَوْمَ ثُبُورًا وَاحِدًا وَادْعُوا ثُبُورًا کَثِیرًا
(به آنان گفته میشود:) امروز یک بار واویلا نگویید، بلکه بسیار واویلا بگویید!
در قیامت، براى کفّار فریاد رسى نیست. «وادعوا ثبوراً کثیرا»
آیه شماره 2 از سوره مبارکه فرقان
مالک هستی
الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرًا
خداوندی که حکومت آسمانها و زمین از آن اوست، و فرزندی برای خود انتخاب نکرد، و همتایی در حکومت و مالکیت ندارد، و همه چیز را آفرید، و به دقت اندازه گیری نمود!
1- حکومت و حاکمیّت هستى، مخصوص خداست. «له ملک ...» (در هستى یک نظام و یک اراده و مدیریّت حاکم است)
2- حکومت خداوند نسبت به همه ى هستى یکسان است. «السموات والارض»
3- آفرینش، حساب و کتاب دارد. «فقدره تقدیرا»
4- تدبیر هستى، بسیار دقیق است. «تقدیرا»
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 98
کل بازدیدها: 209385