آیه شماره 13 از سوره مبارکه فرقان
دیدن وعده ها
وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَکَانًا ضَیِّقًا مُقَرَّنِینَ دَعَوْا هُنَالِکَ ثُبُورًا
و هنگامی که در جای تنگ و محدودی از آن افکنده شوند در حالی که در غل و زنجیرند، فریاد واویلای آنان بلند میشود!
1- دوزخیان با غل و زنجیر بسته مىشوند. «مقرنین»
2- دوزخیان با تحقیر به دوزخ پرتاب مىشوند. «اُلقوا» و نفرمود: «اُدخلوا»
3- ناله و فریاد دوزخیان از راه دور به گوش مىرسد. «دَعَوا هُنالک ثبورا» («هنالک» براى راه دور بکار مىرود)
آیه شماره 2 از سوره مبارکه عنکبوت
هدفمندی خلقت
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد؟!
ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى
زعمل کار برآید به سخندانى نیست
آیه شماره 25 از سوره مبارکه شوری
بازگشت از گناه
وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
و اوست کسى که توبه را از بندگان خود مىپذیرد و از گناهان درمىگذرد و آنچه مىکنید مىداند
پذیرش توبه گناهکاران و عفو آنان تنها در اختیار خداوند است. «و هو الّذى»
در اسلام بن بست وجود ندارد و راه بازگشت همواره باز است. «یقبل التوبة»
خداوند تمام گناهان را مىبخشد. «یعفوا عن السیّئات» (کلمه «سیّئات» جمع همراه الف و لام است یعنى همه گناهان)
خداوند با وعده عفو، منحرفان را به توبه تشویق مىکند. «یقبل التوبة... یعفوا عن السیّئات»
توبه باید همراه تغییر در رفتار و گفتار باشد و گرنه نوعى تظاهر و ریاکارى است که خدا مىداند. «و یعلم ما تفعلون»
آیه شماره 14 از سوره مبارکه نحل
مواهب طبیعت
وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
و اوست کسى که دریا را مسخر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید و پیرایهاى که آن را مىپوشید از آن بیرون آورید و کشتیها را در آن شکافنده [آب] مىبینى و تا از فضل او بجویید و باشد که شما شکر گزارید
دریاها با آن همه عظمت وخروش، رام ودر خدمت انسان هستند.«سخّر البحر»
دریا، مهمترین منبع تأمین گوشتِ تازه و سالم است. «لحماً طریّاً»
خداوند، نه فقط نیازهاى اوّلیه چون آب و غذا، بلکه حتّى زینتِ انسان را نیز تأمین نموده است. «حلیةً تلبسونها»
دریا، بهترین زینتهاى طبیعى را به انسان هدیه مىکند. «حلیة تلبسونها»
تازه بودنِ گوشت، یک ارزش است. «لحماً طریّاً»
گرچه تلاش براى غذا از انسان است، امّا رزق از خداست. «لتبتغوا من فضله»
کامیابىها باید هدفدار باشد. «لعلکم تشکرون»
آیه شماره 121 از سوره مبارکه بقره
تلاوت قرآن
الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمن یَکْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
کسانى که کتاب [آسمانى] به آنان دادهایم [و] آن را چنانکه باید مىخوانند ایشانند که بدان ایمان دارند و[لى] کسانى که بدان کفر ورزند همانانند که زیانکارانند
رعایت انصاف حتّى در برخورد با مخالفان، لازم است.«الّذین اتیناهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته»
حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا ورعایت نکات تجوید خلاصه نمىشود، بلکه ایمان وعمل نیز لازم است. «یتلونه حقّ تلاوته اؤلئک یؤمنون به»
کسى که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود، زیانکار واقعى است. «فاؤلئک هم الخاسرون»
بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 98
کل بازدیدها: 209397